به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محسن نریمان درخصوص رویکرد اصلی نسل نوی شهرهای جدید اعلام کرد: در سال جاری ایجاد نسل نو شهرهای جدید در دستور کار شرکت عمران و شهرهای جدید است که منطقه مکران در کنار دریای عمان و خلیج فارس یکی از مناطق مورد نظر برای ایجاد این شهرها خواهد بود که هماکنون در دست مطالعه قرار دارد.
وی گفت : شهر جدید تیس، جاسک، تابناک و کوشک و شهر جدید پارس در منطقه غرب عسلویه از شهرهایی است که باید در باره آنان اقدامات درستی انجام دهیم.
نریمان ادامه داد: اقداماتی در این باره صورت گرفته که باید در شورای برنامه ریزی استانها و شورای عالی شهرسازی مطرح و مکانیابی آن تصویب شود.
وی تاکید کرد: در منطقه سمنان در کنار شهر جدید شهمیرزاد مطالعاتی صورت گرفته، در منطقه اطراف تهران شهر جدید خوارزمی در شریف آباد ایوانکی در منطقه گرمسار مطرح شده که برای استان سمنان است که ایوانکی به فاز اجرا رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : شهرهای جدید با استانداردهای قابل قبول متولد می شود و با ارتباطاتی که با شهرهای در دست اجرا داریم جمعیت مناسبی را آنجا اسکان می دهیم.
نریمان تاکید کرد: شهر جدید توسان در مازندران باید به صورت شهرک یا شهر جدید طراحی شود که بیشتر گردشگری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در رویکرد جدید تلاش میکنیم از اعتبارات و سرمایههای مردمی استفاده کنیم به جای اینکه شهرها به صورت دولت محور اجرا شود مردم محور شود و اخیرا با تعامل بخش خصوصی شهر جدید شهریار در کنار تبریز را با این روش در حال اجرا داریم . تلاش میکنیم از تجارب تلخ گذشته استفاده کنیم و قبل از اینکه از کارهای زیربنایی و روبنایی را انجام نداده باشیم جمعیت پذیری را شروع نکنیم. در شهریار تلاش می کنیم کارهای زیربنایی را اجرا کنیم بعد جمعیت پذیری شود.
وی افزود: شهر جدید ایرانیان در کنار شهر پرند یکی از شهرهایی است که بخش خصوصی انجام می دهد و تلاش می کنیم در نسل نو شهرهای جدید از سرمایه های بخش خصوصی استفاده کنیم در این رابطه اقبالی هم از ناحیه سرمایه گذاران خارجی صورت گرفته است و با نظارتی که ستاد مرکزی وزارتخانه دارد این کار انجام می گیرد و سرمایه گذاری خارجی انجام می شود تا طرح های برخی شهرهای جدید از محل سرمایه های بخش خصوصی به اجرا درآید.
وی تاکید کرد: در ایجاد شهرهای جدید برخی از طرح ها ناموفق بود و این بار تلاش کردیم مطالعات عمیق تر باشد و بررسی همه جانبه ای داشته باشد تا اقبال عمومی ایجاد شود و شهر زمینه جذب جمعیت را داشته باشد و بتواند پویا باشد.
نریمان ادامه داد: تلاش هایی صورت می گیرد تا با استفاده از نظر و مطالعات محققین در کنار شهرکهای صنعتی ، اشتغالزایی هم صورت گیرد و به خوابگاه تبدیل نشود و شهری پویا و سالم داشته باشیم.
وی با اشاره به نقش مهم ارتباط جاده ای و ریلی در شهرهای جدید گفت : در این رابطه مطالعاتی صورت گرفته و در حال اجراست مانند مثال شهر جدید گلبهار که نزدیک مشهد است مناقصهی بین المللی گذاشتیم ، شرکت مپنا برنده شد و گلبهار را به چناران و مشهد وصل می کند و قطار حومه ای را هم در آن منظور کرده ایم.
نریمان تاکید کرد: برغم وجود آزاد راه در پردیس هم مطالعاتی صورت گرفته تا قطار حومه ای پردیس هم شکل گیرد و به تهران وصل شود. شهر پرند از این مزیت برخوردار است در هشتگرد منوط به دریافت اعتبارات مورد نیاز در سال جاری به بهره برداری می رسیم و قطار حومه ای هشتگرد را به کرج و تهران وصل می کند و دیگر شهرهای کشور مانند بهارستان و فولاد شهر در برنامه هستند و برخی شروع شده و شهرهای دیگر هم در حال بررسی هستند.
وی افزود: باید از نظر جاده ای ارتباط مناسب وجود داشته باشد تا بتوانیم از نظر ریلی این شهرها را به شهرهای مادر وصل کنیم.
نریمان ادامه داد : جمعیت پذیری این شهرها منوط به این است که ارتباط مناسب بین این شهرها و شهر مادر شکل گیرد.
نریمان تاکید کرد: باید در رویکرد جدید شهر سبز و سالم داشته باشیم ، شهری که از آلودگی محیط زیست به دور و هوشمند باشد ، از تجربیات خارجی استفاده شود و با دانشگاه های خارجی در حوزه مصرف انرژی همکاری کنیم./
نظر شما